Låtar som alltid funkar

Det kommer så otroligt många nya låtar hela tiden och det läggs bara till fler och fler på min starred-lista på spotify. Hade därför tänkt visa er några sånger som jag alltid tycker om, vår som sommar, natt som dag, glad som ledsen och färgad som svartvit. 

FUN - We Are Young ft. Janelle Monáe
Låten som man hör såfort man bläddrar förbi MTVs reklam. Låten som gör en glad och som fungerar lika bra på en julikväll som en mörk decembermorgon just för att låten får en att le. Jag tycker så mycket om musikvideon också. 



Paul Epworth's cover av Band Of Horses - No one's gonna love you
Det här är nog den bästa låten jag vet. Självklart då i orginalversionen, men denna version är helt fantastisk också och är oftast den som spelas. Jag fann den på en blogg för sommaren 2010 och "föll" direkt. Inte bara för musikvideon som är min största dröm ungefär utan även för musiken. 



Just Jack - The day I died in the park
Första gången jag hörde denna låt vår inne på HM, Marieberg för något år sedan. Då i den icke-akustiska versionen. I efterhand har jag hittat versioner där de kör live och herregud vad bättre det är. Låten handlar såklart, om dagen då han dör och att det var en trots det, en bra dag. 



Ulf Lundell - När jag kysser havet
Jag har en rätt speciell relation till Ulf Lundell. En människa jag aldrig träffat, eller på ett sätt har jag ju faktiskt gjort det i hans sånger. Har vuxit upp med honom på bilradion, och fattat tycke för hans texter och samlar nu alla hans böcker. Den här kan man ju tänka att den bara passar på sommaren, men den spelas på vintern med.  




Matisyahu - One day
Det här är inte bara en otroligt bra låt, utan även en viktig en. Han sjunger om att det en dag kommer en tid då ingen ska slåss mer, att våra barn kommer att leka, för han har väntat och bett om den här dagen. One day. Denna man fann jag samtidigt som Trevor Hall och nu ligger de båda bland mina favoriter. Lyssnalyssna!! 



Elin Strand

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:

Trackback